Budapest XII. kerület

Látnivaló adatok:
Látnivaló helye, elérhetősége:
Látnivaló térkép:
Látnivaló bemutatása:
A Széchenyi-hegyi Gyermekvasút, keskeny nyomtávú vasút, Budapest egyik közlekedési látványossága a főváros II. és XII. kerületében. Érdekessége, hogy a szolgálatot gyermekek látják el felnőttek felügyelete mellett.
A vonal két végállomása Széchenyihegy és a 235 méterrel alacsonyabban elhelyezkedő Hűvösvölgy. A pálya 11,2 km hosszú, egyvágányú, nem villamosított, a vasútvonalon a kereskedelmi és forgalmi szolgálatokat a vonal átadása óta 10-14 éves (néha idősebb) gyermekek látják el (felnőtt felügyelettel). A végállomások közötti távot a szerelvények 20 km/h engedélyezett sebességgel átlagosan 40-50 perc alatt teszik meg. Neve a tervezéskor Gyermekvasút, építésétől a rendszerváltásig Úttörővasút volt, ma pedig hivatalosan: MÁV Zrt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasút. 1961-ben 800 ezer, 1993-ban 94 ezer, 2013-ban közel 300 ezer utast szállított.
A kisvasút napja a Kárpát-medencei Kisvasutak Napjának évadnyitó rendezvénye, minden év április második szombatja.
A vasút valószínűleg részben propagandacéllal épült. A gyakorlatban azonban semmivel sem volt átpolitizáltabb intézmény, mint az 1950-es és 1960-as években bármely másik gyermekintézmény.
1947-ben az állam akkori vezetősége a MÁV üzemeltetésével egy olyan vasút létrehozása mellett döntött, amelyen a szolgálatot gyermekek látják el. A vonal építésekor a Gyermekvasút és Úttörővasút elnevezéseket vegyesen használták, de ekkorra már eldőlt: a vasutat úttörők fogják működtetni. A Gyermekvasút építésére több egyéb helyszín (például a Gödöllői Királyi Kastély környezete, Margit-sziget, Népliget) is szóba került. A Magyar Kommunista Párt Központi Bizottsága végül a budai hegyek mellett döntött 1948 februárjában, mert ugyancsak döntés született a Csillebérc környékén létesítendő úttörőtáborról. Ennek megközelítésére építették a vasutat. (Akkoriban még nem volt errefelé kiépített burkolt közút és 1957-ig buszjárat sem).
A kisvasút építése 1948. április 11-én kezdődött. A rohamtempóban épülő, keskeny nyomközű, azaz 760 mm-es nyomtávú vasútvonalat önkéntesek, egyetemisták készítették el. Az első, azóta is álló egy vágányos mozdonyszín a Széchenyi-hegyi végállomáson épült, ahová a járműveket a Fogaskerekű vasúton, pőrekocsikon szállították fel.
A vasútépítéssel párhuzamosan a MÁV szakoktatói az első pajtásokat felkészítették a vasútüzem, a forgalom irányításának szabályaira. Így a vasútvonal megnyitásának napján az első utasokat már vasutas egyenruhába öltözött úttörők fogadhatták. Az első, 3 km-es szakaszt 1948. július 31-én nagyszabású ünnepség keretében adták át. Ez az akkori Előre állomásig tartott. (Mai neve: Virágvölgy.)
A pálya 1949. június 24-én Ságvári-liget (mai neve: Szépjuhászné), 1950. augusztus 20-án pedig a 198 méter hosszú Hárs-hegyi alagúttal együtt Hűvösvölgy állomásig készült el. A Gyermekvasutas Otthon mögött a nagyobb kapacitású hűvösvölgyi Bátori László utcai vontatási telep 1951-ben készült el.
A rendszerváltozás idején 1990-ben az intézmény nevét Gyermekvasútra változtatták. Üzemeltetése az Úttörőszövetségtől a MÁV hatáskörébe került. 1989–1991 között a MÁV Keleti Pályafenntartási Főnökség kivitelezésében használt, 48 kg/folyóméter súlyú sínszálak beépítésével történt meg a vonali pálya felújítása. A kisvasúti üzemhez képest a rajta közlekedő szerelvények nagy önsúlyából adódó rendszeres tengelyterhelés és a hegyi vonalvezetés kis sugarú íveinek ellenére a 20 km/h pályasebesség miatt alacsony az igénybevétele. Bő fél évszázados koruk ellenére jó állapotban vannak a rendszeresen karbantartott és felújított járművek mellett az 1950-es évek jellegzetesen szocreál hangulatát őrző állomások is.
1992-ben a hűvösvölgyi állomáson Gyermekvasutas Múzeum nyílt, amelyet 1998-ban bővítettek.
A Gyermekvasút változatlan népszerűségét jelzi, hogy 2012. június 23-án több mint kétszáz új iskolást avattak gyermekvasutassá a Hűvösvölgyben. Ilyen magas létszámot a vasút rendszerváltás utáni történetében nem avattak, valamikor az 1970-es években volt csupán arra példa, hogy ennyi gyermek végezte el a tanfolyamot egy év alatt.
A MÁV 100 millió forintból komplexen felújította és fejlesztette Hűvösvölgy állomást, valamint az előtte található parkot. Kisebb-nagyobb munkálatokat végeztek az egész vonalon. Többek között Normafa megállóhelyen is megemelték a peron magasságát, és megújult Virágvölgy állomás. Több jármű is felújításra került, és ekkor érkezett 70 év után újra a Gyermekvasútra az úgynevezett Cax kocsi is. 2021-2022 között Csillebérc állomás és biztosítóberendezése is megújul. 2022 nyarán tervezik átadni az új többszintes szállásépületet a hűvösvölgyi Gyermekvasutas Otthon területén.
Források, ajánló:
- WEB: Magyar Wikipédia "Gyermekvasút (Budapest)" szócikke (lekérés: 202.04.18.)
Ehhez a látnivalóhoz sajnos még nem áll rendelkezésre fénykép.
Címkék:
Közeli látnivalók
- Széchenyi kilátókilátóBudapest XII. kerület
- Frank-hegyi (Kolacskovszky) turistaházturistaházBudaörs
- Angyalok királynéja kegytemplom, MakosmáriatemplomBudakeszi (0.1km)
- Tűzkőhegyi tanösvénytanösvényBudaörs
- Egykori lóvasút-végállomás épületeépületBudapest XII. kerület